Compositie
Speel wat de compositie/uitsnede en duidelijkheid/leesbaarheid betreft met de grootte en verhoudingen van de landkaart. De namen van belangrijke/bekende plaatsen in de omgeving en de naam van de stad of het dorp waar het om gaat, moeten in ieder geval leesbaar zijn. Van belang is, dat je een kustlijn, rivier, stad of streek makkelijk kunt herkennen - ook dit heeft te maken met de te kiezen grootte van de afbeelding.
Om aan te geven welke eventuele afbeelding of tekst bij de landkaart hoort, laat je dat plaatje of tekstblok een klein stukje over een minder interessant gedeelte van de kaart vallen. Dat geeft niet alleen duidelijkheid in het 'verhaal', maar ook de bekende 'rust' in de compositie.
Gebruik bij het zoeken naar de gewenste of juiste afbeelding op Google regelmatig het woord 'historisch'. Wees niet te snel tevreden met het gevondene; klik na het vinden van een eerste, goede afbeelding altijd op het vakje 'meer afbeeldingen', rechtsonder van de (meestal acht) kleine plaatjes rechts van de reeds gevonden afbeelding. Vaak krijg je dan een nog mooiere (of grotere, en ook dat is prettig vanwege de scherpte na het afdrukken) plaat van het zelfde beeld of onderwerp.
De hieronder afgebeelde lay-outs komen uit mijn eigen kwartierstaat-album. De bijschriften vertellen het hoe en waarom en de gedachten erachter. In de volgende online-uitgave van Familie in Beeld (medio/eind juni) zal ik ter inspiratie een aantal gelijksoortige, maar wat pagina-indeling en sfeer betreft toch weer heel andere lay-outs laten zien, gemaakt door de dames, die regelmatig op de drie- of vierwekelijkse cropdag van Familie in Beeld komen. Op die manier krijg je een goede en brede indruk van hoe waardevol en leuk het is een voorouder lay-out met een landkaart of (stads)plattegrond te verrijken.
Een spread over Willem Cornelis Verbeek, met - zoals het 'hoort' - links de 'technische' pagina en rechts een compositie over het werkzame leven van hem. |