In
dit artikel komen de 6 verschillende vellen allemaal voorbij: 2 effen
cardstock- en 4 dessinvellen. Het is geen uitgebreide kleurlijn, maar
wel een heel mooie. De tinten en dessins zijn onderling werkelijk
prachtig te combineren. En ondanks het feit, dat blauw een 'koele'
kleur is, straalt het geheel toch een soort van 'warmte' uit, die
heel mooi harmonieert met de bruine en okerachtige tinten van oude,
vaak vergeelde foto's en documenten.
8
lay-outs beschrijven één leven
8
lay-outs over één persoon is wellicht een beetje veel in het
kwartierstaat-album, maar er was zoveel (foto)materiaal van Piet van
Dijk en er was zoveel over hem bekend (hij zit in de 3e generatie),
dat het de moeite waard was dit leven betrekkelijk uitgebreid in
woord (veel tekstblokken) en beeld te brengen.
Natuurlijk
betreft het hier een heel persoonlijk verhaal, dat niet - zelfs niet
in grote lijnen - toepasbaar is op de voorouders van iemand ouders.
Een uitzondering hierop vormen de 'oorlogspagina's', of tenminste een
gedeelte daarvan.
Toch
is het aan te raden alle 8 lay-outs ter inspiratie van uw eigen werk
aandachtig te bekijken (foto's, plaatjes met bijbehorende
bijschriften) en te lezen (de tekstblokken zijn te lezen als u het
beeld groter geklikt hebt), in de hoop dat u op ideeën gebracht
wordt en als het ware ook de gedachten achter de gemaakte lay-outs
begrijpt. Let hierbij op de stijl en de (over het algemeen
tegenwoordige) tijd waarin het verhaal geschreven is, de onderwerpen
(die veelal aansluiten op de foto's), de opbouw van het geheel en de
volgorde binnen de teksten. Vraag je af welke gegevens of feiten
'algemeen' zijn en dus eventueel op de pagina's van úw voorouders in
dezelfde periode gebruikt kunnen worden en waar die informatie
vandaan komt (internet, boeken). Hetzelfde geldt voor afbeeldingen,
kaartjes e.d. Het krantenknipsel en de distributiebonnen op de linker
oorlogspagina komen overigens van de Familie in Beeld knipvellen F055
en F202.
Een 'stoere' man op een stoere kleur
Zoals we in FiB online nr. 2 al vermeldden, was Piet van Dijk een redelijk 'stoere' man: een timmerman die opgeklommen was tot opzichter in de bouw. Daar hoort een stoere lay-out bij, die opgebouwd is uit kraftkarton en golfkarton, gescheurde foto's, eyelets, brads en nietjes, en dat alles op een donkerbruin cardstockvel. Maar het kan nog 'stoerder': alles op donkerblauw i.p.v. het oorspronkelijke bruin. Een mooi begin van een serie lay-outs waarmee we de nieuwe, blauwe papierlijn willen introduceren.
Houten
letters
Maar
we gaan, wat dat stoere betreft, nog een stapje verder en wel met een
betrekkelijk nieuw, creatief artikel van de hobbymaterialenfirma
Craft Emotions: letters en vormpjes die d.m.v. de lasertechniek uit
dun hout 'gesneden' zijn.
De werkwijzen bij de diverse
lay-outs zijn steeds in het bijschrift onder de lay-out verwerkt.
Het gebruikte materiaal vindt u vermeld onderaan het artikel, eveneens per lay-out.
De houtkleur en -structuur passen prachtig in de vintage-sfeer van het familiegeschiedenis-album en dat geldt ook voor het donkerbruine laser-randje Het feit dat de letters onderling iets in hoogte en breedte verschillen, doet iets handambachtelijk aan en dat komt die sfeer nog eens extra ten goede.
Lay-outs 1 en 2: Voor wat betreft de informatie over de hier gebruikte kleine, al dan niet gekleurde eye-lets (nestelringetjes) en brads (splitpennetjes) uit de scrapbookhobby verwijzen we naar de online-uitgave nr. 2 (sept. 2014), artikel II over 'scheuren en alternatief hechten'. Wat we hier gedaan hebben, is het bruine cardstockpapier weg scheuren en overgebleven geheel opnieuw opplakken op het donkerblauwe A3 cardstock.
De
houten letters en overige figuurtjes op de rechterpagina worden
opgeplakt met kleine tipjes Paper Blossoms-lijm van Joy!Crafts. Het
is heel prettig werken met de flacon van Joy! Crafts: draai de rode
dop naar links en het witte puntje bovenop gaat naar binnen, zodat de
lijm eruit kan. Draai de dop daarna meteen naar rechts, het witte
puntje komt er weer uit en de dop is gesloten. Met dit systeem
verstopt de dop vrijwel nooit en hij lijmt zichzelf ook niet vast;
dat werkt uiterst plezierig. Ga als volgt te werk: doe een (flinke)
drup lijm op een los papiertje en pak hier met de punt van een
tandenstoker een heel klein beetje lijm vanaf. Breng hierna op
verschillende plaatsen van de houten letter een uiterst klein tipje
lijm aan, wrijf dat meteen een beetje uit met de achterkant van de
pink en leg de letter op z'n plaats. Zachtjes aandrukken zonder dat
hij verschuift. Mocht er, ondanks het dun uitwrijven van de lijm,
toch nog wat lijm onder het hout uitkomen, dan is dat niet erg want
de lijm droog volledig transparant op.
Plaats
een liniaal op het werkstuk en leg de letters hier tegenaan, zodat ze
met de onderkant netjes op één lijn komen te liggen.
Nog enkele opmerkingen: de teksten- en beeldblokken die bij elkaar horen, zijn hier steeds tegen of zelfs voor een klein gedeelte over elkaar heen geplakt. Dat geeft niet alleen rust in de lay-out, maar ook duidelijkheid over wie bij wat hoort. Het bovenste blok en het 'schaats-blok' rechts in het midden zonder mat, het onderste blok gedeeltelijk met mat.
Nog enkele opmerkingen: de teksten- en beeldblokken die bij elkaar horen, zijn hier steeds tegen of zelfs voor een klein gedeelte over elkaar heen geplakt. Dat geeft niet alleen rust in de lay-out, maar ook duidelijkheid over wie bij wat hoort. Het bovenste blok en het 'schaats-blok' rechts in het midden zonder mat, het onderste blok gedeeltelijk met mat.
Foto boven: omdat de door Piet zelf geschreven ansichtkaart uit 1916 (rechtsboven) echt origineel is, is hij niet met lijm, maar met fotoplakkertjes ingeplakt, zodat hij niet beschadigt en er eventueel uitgehaald kan worden om de voorkant te bekijken.
Lay-outs 3 en 4
Omdat de hoeveelheid tekst op de tekstblokken betrekkelijk groot is (en dat geldt voor vrijwel alle lay-outs), is de oorspronkelijke tekst tijdens het kopiëren/uitprinten op lichtblauw getint papier met ongeveer 10 à 15 % verkleind. Het percentage is steeds afhankelijk van de hoeveelheid tekst en beschikbare ruimte.
De
plattegrond van Den Haag is om dezelfde reden verkleind. De naam
'Sonoystraat' is uit een foto, met daarop het huidige, originele
straatnaambord, gesneden. De pijl is van een vel Pickup cijfers 20 mm
hoog, type Largo.
De
2 afbeeldingen van de persoonskaart (te vinden op internet of op te
vragen bij het CBG zijn de voor- en de achterkant van het origineel.
De
jaartallen zijn gemaakt m.b.v. de 'ouderwetse' Dymo-tang. Dit soort
tangen is nog steeds te koop (o.a. van het merk 'Artemio'), maar
gebruik altijd het originele tape van het merk 'Dymo', omdat dit
zeker goed plakt.
Ook
op de rechter lay-out zijn steeds de bij elkaar horende tekst- en
beeldblokken tegen elkaar aan geplakt. Dat er zo een eenheid ontstaat
is goed te zien op de linker helft van deze pagina.
De
plattegrond van het huis is eerst op millimeterpapier getekend en
daarna tegelijk met de tekst iets verkleind gekopieerd.
Lay-outs 5 en 6
Op de linker lay-out zijn voor een deel knipvellen van Familie in Beeld verwerkt: de krantenkop en de distributiebonnen.
De
2 (originele) postzegels zitten in speciale postzegel-klemstrookjes,
bestaande uit een zwart achtergrondvelletje met daar overheen een
100% helder en transparant kunststof velletje, dat aan de onderkant
over de volle breedte zodanig aan het zwarte velletje vastzit, dat de
postzegel er tussenin vast geklemd wordt.
Op de rechterpagina een (iets verkleinde) 'spread' uit het oorlogsdagboek van de toen 20 jarige dochter van Piet. Hierin wordt beschreven dat ze hun huis en de winkel van de Duitsers i.v.m. het geplande 'Spergebiet' van de Atlantikwall moesten verlaten. Ze verhuisden naar een ander huis in Den Haag, dat nog wel steeds bestaat, maar waarvan nog een foto ontbreekt die tesamen met een plattegrondtekening onder het dagboek moet komen.
De 'filmstrook' rechts bestaat uit kleine internetplaatjes, die u op het scherm onder 'Afbeeldingen' vindt. Snijd ze allemaal op dezelfde breedte uit en plak ze op een strook donker gekleurd cardstockpapier.
Hierboven een klein trucje: om de dubbelgevouwen stamkaart achter het plastic van de showtas wat meer 'diepte' te geven, is aan de binnenkant op het achterste vel (deze is het minst interessant) een kartonnetje van 3 mm dik geplakt. Aan de schaduw is nu duidelijk te zien, dat in dichtgevouwen toestand de voorkant van de stamkaart echt 'los' komt van de achterkant. Zorg ervoor dat het kartonnetje rondom kleiner is, dan de buitenkant van de voorkant van de stamkaart.
De
linker lay-out behoeft nauwelijks toelichting of het moet zijn, dat
de houten ornamentjes van Craft Emotions het - mits op bescheiden
schaal toegepast - heel leuk doen. Plak de vogeltjes en de
baby-figuurtjes simpelweg daar waar ze thuishoren: gewoon óp de
betreffende foto's.
De
foto op de rechter lay-out is compleet met het achtergrondkartonnetje
in originele staat en heeft jarenlang in een zilveren lijstje op het
buffet van Piet's weduwe gestaan. Plak in zo'n geval juist het
originele exemplaar in; in zo'n album is de kans het grootst dat hij
'in leven blijft'. Doet u dergelijke foto's terug in de doos of
lijst, dan worden ze in de toekomst misschien toch weggegooid. Ook de
'brief en envelop in één' is origineel.
In
de ruimte rechtsonder aan de pagina komt een nog te maken foto van de
grafsteen met inscriptie van Piet, zijn vrouw en hun zoontje.
Papicolor
Original Collectie
Het nu
met 2 tinten blauw aangevulde A3 cardstock-assortiment van Familie in
Beeld is afkomstig uit de Original Collectie van Papicolor. Dit
papier – eigenlijk is hier sprake van karton, want het zogenaamde
grams-gewicht bedraagt 200 – is een in Nederland gemaakt
kwaliteitsproduct. Het is door en door gekleurd en heeft een hoge
lichtechtheid. Zoals dat altijd geldt, is het toch beter het papier niet
voor langere tijd aan direct zonlicht bloot te stellen.
Het
papier is aan één kant ‘gevergeerd’; dat wil zeggen dat er
sprake is van een soort reliëf/structuur, te zien aan de horizontale
strepen of lijnen bij A4 en verticale lijnen bij A3 papier. Deze
lijnen ontstaan door de metalen ‘weefseldraden’ die in de
lengterichting in de papierzeef zijn aangebracht en waaraan het
zeefraster vast zit. Omdat deze zeef langzaam door de papiermachine
‘loopt’, hebben we het daarom ook wel over de ‘looprichting’
van het papier/karton.
De in
veel water opgeloste papiervezels worden tijdens de fabricage te
samen met bind/vulmiddel en pigmentpoeder als ‘pulp’ over de zeef
uitgestort. Door de zeef te schudden verdeelt de pulp zich en m.b.v.
walsen wordt het water eruit geperst. Er ontstaat zo een homogene,
betrekkelijk gladde laag, die nog wel enige nabewerkingen nodig
heeft. Zo komt de papierpulp aan één kant in aanraking met een met
vilt beklede wals, die de laag platter en gladder maakt, overigens
met behoud van enige structuur. Deze zgn. viltmarkering zit dus aan
de andere kant dan waar de zeef de pulp-laag raakt. Hoewel de zeefzijde
in feite de achterkant van het karton is, wordt hij veelal toch als
de mooiste kant bestempeld, juist vanwege de structuur, die het beste
zichtbaar is wanneer het je het licht a.h.w. langs het karton laat
‘strijken’. Door de ‘vergering’ (structuur/reliëf) ontstaat
een luxe uitstraling.
Tot nu toe heeft Familie in Beeld 11 kleuren effen gekleurd cardstockpapier op A3 formaat ‘in stock’ (de 10 kleuren van hierboven + zwart), maar in de toekomst zal dat zeker nog uitgebreid worden.
Gebruikte
materialen
Hieronder een overzicht per lay-out.
Klik hier om deze te bekijken/bestellen in onze webwinkel.
Hieronder een overzicht per lay-out.
Klik hier om deze te bekijken/bestellen in onze webwinkel.
Lay-out
1:
- Eyelets Cool Metal F137
- Eyelets Warm Metal F138
- Eyelet settertool F135
- Brads F143
- Pick-up plakletters 20 mm F046
- Pick-up plakletters 8 mm F045
- Labeltang F033
- Labeltang-tape zwart F091
- Munthouders + envelopjes F056
- Documentpen zwart F050
- Cardstockpapier donkerblauw F196
- Kraftpapier F161
- Fijn golfkraftkarton F160
Lay-out
2:
- Pritt Fotolijmroller F029
- Dessinpapier donkerblauw bloem F198
- Cardstockpapier donkerblauw tekst
- om te matten F196
- Hout ornamentbox 'tuingereedschap' F204
- Hout ornamentbox 'ijskristallen' F205
- Hout ornamentbox 'letter klein'(±15mm)F203
- ` Joy! Crafts Paper Blossom lijm F077
- Fotohoekjes F043
Lay-outs
3 en 4:
- Cardstockpapier donkerblauw F196
- Cardstockpapier lichtblauw F197
- Cardstock caramel (om te matten) F006
- Hout ornamentbox 'fiets' F208
Lay-out
5:
- Cardstockpapier donkerblauw F196
- FiB-knipvel Haagsche Courant F202
- FiB-knipvel Distributiebonnen F055
- Postzegel klemstroken F095
- Dessinvel donkerblauw bloem F198
Lay-out
6:
- Dessinvel lichtblauw gelinieerd F201
- Lay-out 7: Dessinvel donkerblauw bloem F198
- Cardstockpapier donkerblauw (matten) F196
- Cardstockpapier lichtblauw (matten) F197
- Hout ornamentbox 'vogelhuis-duif' F207
- Hout ornamentbox 'babyspullen' F206
Lay-out
8:
- Dessinvel donkerblauw tekst F199
- Postzegel klemstroken F095
Algemeen:
- Snijmat
- Transparante liniaal met ruitjes 40 cm
- Geodriekhoek 45º, 22x22 cm
- Afbreekmesje 9 mm
- Pritt fotolijmroller