Door
Wim Kros
De
term 'Uw idee' stamt uit de 70er jaren van de vorige eeuw en behoort
daarmee met recht thuis in de categorie (familie)geschiedenis.
Toendertijd was het een vaste rubriek in het vrijetijdsblad
"NaVijven", waar ondergetekende nu precies 40 jaar geleden
op de redactie begon als assistent-hoofdredacteur. Abonnees lieten op
de Uw Idee-pagina zien wat voor mooie en originele of creatieve
werkstukken ze gemaakt hadden en hoewel er zelden echt iets nieuws
onder de zon is, zaten er vaak wel heel bruikbare ideeën bij.
Door
abonnees, voor abonnees dus. En bij deze gaat Familie in Beeld
vanaf nu de draad weer oppakken. Aan de hand van door u doorgemailde
of door de redactie zelf gemaakte foto's kunt u zich laten inspireren
door A3 lay-outs en andersoortig gemaakte (home-deco) werkstukken in
de familiegeschiedenissfeer, welke door mede-abonnees gemaakt zijn.
Om deze rubriek tot een succes te maken, vragen wij aan onze lezers hun mooiste en/of meest originele werk aan ons door te mailen. Hierbij zullen wij nooit tot publicatie overgaan zonder eerst met u contact gehad te hebben. Stuur uw foto's naar redactie@familieinbeeld.nl en vermeld hierbij uw naam en vooral uw telefoonnummer.
Album
Trudy Bolwerk
In
deze uitgave nemen we een kijkje in het 62 lay-outs tellende A3
familiekwartierstaat-album van Trudy Bolwerk-Raijmakers (68). Eigenlijk
heeft zij 2 albums (met smalle rug) gemaakt: één van de familie
Raijmakers en één van de familie Bolwerk. De hier in totaal 16
getoonde lay-outs zijn uit het Raijmakers-album, waarin ook de broers
en zussen van de moeder van Trudy zijn verwerkt.
Bij
het doorbladeren vallen een aantal dingen meteen op:
1.
Trudy kan zowel heel mooie symmetrische als asymmetrische lay-outs
maken, waarbij kantjes en bandjes veelal een belangrijke rol spelen.
2.
Omdat Trudy al vele jaren met haar familiegeschiedenis bezig is,
heeft zij het geluk gehad nog een groot aantal familieleden te kunnen
interviewen, die als ze nu nog zouden leven, heel erg oud zouden
zijn. Op die manier heeft zij zo ook flink wat oud fotomateriaal
kunnen verzamelen. Veel van die familieverhalen, anekdotes en
wetenswaardigheden heeft zij in de vorm van getypte tekst op wit
papier tussen de foto's verwerkt.
3.
Kopieën van geboorte- en trouwakten vind je overal terug, soms
pagina's vol. Hetzelfde geldt voor de (typisch Rooms Katholieke)
bidprentjes en de meer algemene overlijdenskaarten.
4.
Bij geen van haar voorouders heeft Trudy zijn of haar unieke
kwartierstaatnummer vermeld. Zij gaat dat nog wel doen, waardoor er
aanzienlijk meer duidelijkheid in het album zal komen, juist vanwege
het feit, dat de verschillende generaties niet op chronologische
volgorde zijn aangebracht. Zo begint het album met de opa en oma van
Trudy en eindigt het met Trudy zelf, personen uit haar generatie en
haar ooms en tantes, terwijl daar tussenin haar overgroot- en
betovergrootouders zitten.
5.
Trudy heeft heel veel verschillende soorten letters in diverse
groottes in haar album verwerkt, zowel geplakt (zelfklevend) als
gestempeld.
Het
album begint met één lay-out met daarop een foto + beschrijving van
de boerderij van opa en oma, meteen gevolgd door de spread hierboven.
Links een goed voorbeeld van een mooie, symmetrische lay-out. Grote
foto's van de gezichten van man en vrouw naast elkaar, met daarboven
en er onder de 'technische gegevens' van hen, geschreven op labels
van de knipvellen uit Familie in Beeld. Dit soort knipvellen zijn
overigens nog steeds te bestellen - zie onze webshop. Tussen de
persoonlabels heeft Trudy de 14 kinderen uitgetypt. Door deze
opstelling hoeft dat slechts één keer; zou elk persoon een eigen
spread hebben, dan zouden de kinderen 2x, dus zowel bij de vader als
de moeder, vermeld moeten worden. Deze symmetrische man-vrouw
opstelling laat Trudy steeds in haar boek terugkomen.
Op
de totaalspread is goed te zien, dat Trudy ervan houdt haar foto's te
matten, zodat ze beter en mooier van het achtergrondvel 'los' komen.
Op de rechterpagina's zijn de foto's zelfs 2x gemat: eerst op geel
cardstockpapier (smalle rand), daarna op bruin.
Om
wat meer eenheid tussen beide foto's te krijgen is er een trucje
uitgehaald. Op ongeveer 1/3 van boven is er op het gele dessinvel
over de volle breedte van de pagina een circa 8 cm hoge strook van
een ander, iets grijs/beige gekleurd dessinvel geplakt, die beide
foto's visueel verbindt. Voordat ze de strook opplakte, heeft Trudy
de randen met bruin gedistressd (zie FiB nr. 3 - pag. 19).
De
2 oude postzegels vullen op een leuke manier het 'gat' naast de
onderste foto op en geven bovendien een bepaalde periode uit de
twintigste eeuw aan.
Twee
lay-outs vol met tekst. Om de eenheid met de vorige spread aan te
geven ook hier de 8 cm hoge strook over het achtergrondvel van de
rechter lay-out. Echt mooie pagina's zijn het door alle tekstblokken
niet geworden, daarom heeft Trudy ze ook naast elkaar geplaatst. Veel
informatie geven ze wel.
Overigens
is dit een goed voorbeeld van hoe fijn het is om op het grote
A3-formaat te werken. Een A4-vel zou al met 1 of 2 tekstblokken vol
zijn. Zo zouden er minstens 5 vellen A4 nodig zijn geweest als alle
tekst- en fotoblokken even groot afgebeeld zouden zijn.
Ook
op bovenstaande spread veel tekstblokken in de vorm van kopieën van akten.
Als ze iets kleiner (smaller) zouden zijn uitgeprint, dan hadden ze
per paar niet tegen elkaar aan geplakt hoeven te worden en was er
compositorisch een mooier geheel ontstaan. Dat is overigens wel het
geval bij de volgende spread.
Hierboven een
evenwichtige verdeling van toch veel losse elementen: 5 blokken op de
linker en 6 blokken op de rechterpagina. Ook hier weer 8 cm hoge
'balken' van cardstock- (links) of dessinpapier (rechts) dat
contrasteert met de achtergrondvellen. Om de heel duidelijke grens
tussen de twee papieren wat te 'verzachten' heeft Trudy er op de
rechter lay-out een strookje kant overheen geplakt. Hiervoor is
dubbelzijdige tape of de fotolijmroller gebruikt.
De
afwisseling tussen de handgeschreven en uitgetypte tekst van en door
Trudy, de gedeeltelijk voorgedrukte en met de in een oud handschrift
ingevulde tekst op de akten en de gefotokopieerde teksten + losse
plakletters en gestempelde cijfers maken van deze spread een
interessant geheel.
Een
sfeervolle spread met 2 weliswaar verschillende, maar toch qua kleur
(bruin) dicht bij elkaar liggende tinten cardstockpapier als
achtergrond. Links is de kleur van het band prachtig en harmonisch
aan de achtergrond aangepast, rechts contrasteert het wit van het
kant juist heel mooi met het donkerbruine vel papier. Bovendien
refereert het kant aan de glasgordijnen voor de ramen van de
boerderij waarin overgrootmoeder en -vader woonden. Overgrootmoeder
had een echt beroep: dienstmeid, en dat was redelijk uniek voor op
het platteland, waar de vrouwen veelal met de kinderen bij zich (zie
afbeelding) op het land werkten.
Op de linker lay-out 5 tekstblokken die eigenlijk te veel over elkaar heen geplakt
zijn, waardoor er min of meer één witte massa ontstaat. Dit had
gedeeltelijk voorkomen kunnen worden, door de akten op verschillende,
lichtgekleurde tinten papier uit te printen. Een andere mogelijkheid
was 'matten' geweest - zie FiB nr. 2 pagina 63.
Rechts
weer een mooi voorbeeld van symmetrie. Klein detail: let op de
geborduurde 'streep' onder de foto's. Hiervoor zijn eerst in een
rechte lijn gaatjes in het dessinvel geprikt, waarna de bruine draad
splijtzijde er doorheen geborduurd is.
De
postzegels refereren aan een bepaalde periode in het leven van de
grootouders.
Links
een tante en oom van Trudy, rechts haar ouders, die met hun tweeën
op één lay-out zijn geplakt. Alleen de gegevens van de vader + hun
kinderen staan geschreven op een persoonslabel uit Familie in Beeld.
Een tweede label, namelijk dat van de moeder, was niet nodig, omdat
haar gegevens op het kopie van hun trouwboekje staan.
Let
op de ook hier terugkerende, 8 cm hoge balk over de volle breedte van
de lay-out. In dit geval staan de namen met losse plakletters erop
geplakt, terwijl de jaartallen gestempeld zijn.
Op
de rechter pagina hierboven is duidelijk te zien, dat een 'randje' rondom een
tekstblok wat meer 'diepte en spanning' aan de lay-out geeft dan
wanneer alle blokken zo maar over en/of tegen elkaar aan geplakt
zijn. De 'gaten' tussen de diverse blokken zijn heel mooi opgevuld
met (gedeeltelijk uitgeknipte stukken) band en kant. De lichte
kleuren van de achtergrond dessinvellen zorgen voor een harmonisch
geheel.
Trudy
heeft al haar foto's, documenten en overig 'papierwerk' met de
fotolijmroller op A3-Familie in Beeld dessin - (A t/m N - klik hier om te bekijken/bestellen)
en cardstockvellen geplakt. Hierboven een detail van de verschillende
soorten zelfklevende letters die zij op haar lay-outs verwerkt heeft.
De letters (of 'letterblokjes') zijn afkomstig van zgn.
alfabetvellen, die in scrapbookwinkels te koop zijn. Ook voor kant en
band kunt u daar veelal terecht.