vrijdag 1 augustus 2014

#1: Uitbreiding assortiment A3 dessin- en cardstockvellen

Op veler verzoek: meer kleur in het kwartierstaat-album. Maar dan wel op een ‘gedistingeerde’ manier, met rustige, ‘gedempte’ tinten. Met deze opdracht ging designer Nicole Hinrichs aan de slag, en het resultaat mag er werkelijk zijn: 7 prachtige dessinvellen, die heel mooi te combineren zijn met het nieuwe cardstockpapier.

Rood/groen
Uitgaande van de 2 donkere, grijsgetinte groene en 1 rode cardstockkleuren ontwierp Nicole er respectievelijk 5 lichte en 2 donkere, enigszins grijsgetinte dessinvellen bij, die qua tekening overeenkomen met de dessins van de eerste serie dessinvellen (A t/m N - klik hier om te bekijken/bestellen). Op die manier vormt het nieuwe papier in het album een harmonisch geheel met het reeds bestaande A3-vellen.
Uiteraard laten de 7 + 3 nieuwe vellen zich onderling prachtig combineren. Het donkerrode en donkergroene dessinvel zowel met de bijbehorende cardstockvellen, als met de lichtere dessinvellen. Overigens heeft Nicole bewust gekozen voor aanzienlijk meer combinatiemogelijkheden in de groene sfeer, omdat deze kleur per definitie meer rust uitstraalt en ‘neutraler’ is dan rood. Bovendien zou de rood/grijs kleur té roze worden wanneer hij lichter van tint gemaakt wordt. Licht grijs/groen harmonieert wel in het album, licht roze beslist niet.




Een aantal kleurcombinaties laten we op deze pagina’s zien, maar er zijn nog veel meer mogelijkheden, zelfs met de vorige papierlijn A t/m N. En dat geldt dan zowel voor de combinatie cardstockvel-dessinvel als voor cardstockvel-cardstockvel als dessinvel-dessinvel. Overigens kunt u zelf kiezen welke kant van het dessinvel bovenaan komt te liggen. Ook afwisseling hierin komt het totaalbeeld van het (kwartierstaat)album ten goede. Klik hier om het bovenstaande papier te bekijken/bestellen. 

Tekst op dessinpapier
In dit artikel introduceren we nog iets nieuws als het om dessinpapier gaat. Wellicht heeft u het zelf al gemerkt, dat wanneer u uitgetypte tekst op de lay-out wilt plakken het witte achtergrondpapier erg ‘hard’ en contrasterend afsteekt tegen het gekleurde cardstock- of dessinpapier. Met name bij de donkere tinten is dat het geval, waardoor het vak met de getypte tekst algauw meer aandacht trekt dan de foto of afbeelding ernaast en dat is beslist niet de bedoeling. Hetzelfde geldt overigens bij kopieën van akten, oude brieven of knipsels die op wit papier gekopieerd zijn.

Papicolor
Een eerste manier om deze witte ‘gaten’ op de lay-out te voorkomen is de tekst niet op normaal wit, maar op (licht) getint papier uit te printen. Op de lay-outs in dit artikel ziet u daar voorbeelden van. Kies wel voor een kleur papier, die wat ‘toon’ betreft past bij het de rest van de lay-out en met name bij de kleur van het A3 achtergrondpapier. De in de hobbybranche bekende papierfirma ‘Papicolor’ brengt onder de naam ‘PapiPrint’ een heel mooie serie A4 printpapier uit in 3 verschillende diktes: 100 grams (papier), 170 grams (karton) en 220 grams (board), geschikt voor zowel inkjet- als laserprinter. Voor ons doel is de PapiPrint Unicolors 170 grams uitvoering het meest geschikt. Het A4 papier is in 35 verschillende kleuren leverbaar, waarvan 28 in lichte tinten en wordt in pakjes van 6 vellen (prijs € 2,65) geleverd. Te koop bij (papier)hobbywinkels, kantoorboekhandels en sommige warenhuizen/ketens.


Een tweede manier is de tekst (linksboven) of zelfs lijnafbeeldingen (linksonder) op licht dessinpapier te printen. Voor een harmonisch resultaat is het dan belangrijk, dat de kleur van het te beprinten papier verwant is aan de kleur van het achtergrondvel en dat geldt zowel bij cardstock- als bij dessinpapier. Zorg voor voldoende contrast, maar ook weer niet te veel. Vaak is het mooi het papier met de tekst erop te matten op een nog donkerder kleur dan het achtergrondpapier, zodat het tekst vel een soort omlijsting (van 2 tot 4 mm breedte) krijgt, waardoor het geheel minder ‘hard’ tegen de achtergrond afsteekt. Een ander voordeel van zo’n mat is dat veel duidelijker wordt wie bij wat hoort – zie de lay-outs op pagina 14/15.

Printen
Als u op het effen gekleurde Papicolor Original papier print, gebruik dan altijd de 170 grams uitvoering. Deze blijft tijdens het matten en inplakken mooi vlak. Voer het wat zwaardere papier zo mogelijk met de hand in; meestal kan dat aan de achterkant van de printer. Dat met de hand invoeren geldt zeker voor dessinpapier, dat nog iets zwaarder is. U dient echter het A3 papier eerst precies doormidden te snijden tot 2 A4-vellen.

Het spreekt voor zich dat er voor een licht gekleurd dessinpapier gekozen wordt, zodat teksten goed leesbaar blijven. Let er wel op, dat de tekening in het dessin niet al te krachtig is, want dat komt de leesbaarheid niet ten goede. Om die reden kan het voorkomen, dat sommige plekken van het dessinpapier minder goed bruikbaar zijn. In zo’n geval is het verstandig de betreffende tekst eerst op normaal wit papier uit te printen en dat vel vervolgens op of naast het dessinvel te leggen. U ziet dan precies waar de tekst straks geprint wordt en kunt u hem zonodig op een andere plek printen. Verplaats de tekst dan op de computer of kopieer de tekst op het dessinpapier op een kopieerapparaat. Leg in het laatste geval het witte vel met de tekst naar beneden zodanig op de glasplaat, dat hij tijdens het kopiëren precies op de juiste plek op het dessinvel terecht komt. Maak eerst een proefje op een ‘nep’-dessinvel. Staat de tekst niet op de juiste plek, dan het witte vel op de glasplaat verschuiven. Het lijkt allemaal wat omslachtig, maar het is wel de moeite waard.

Probeer, om het dessinpapier te sparen, zoveel mogelijk tekstblokken op één A4-vel te zetten. Dit kan direct op de computer, maar ook door eerst de op wit papier uitgeprinte teksten ruim uit te knippen en vervolgens onder/naast elkaar op een wit A4-vel te plakken, om daarna dat A4-vel op dessinpapier te kopiëren.
Snijd vervolgens de tekstblokken op het dessinpapier precies haaks uit m.b.v. een 5 mm ruitjes liniaal (klik hier om te bekijken/bestellen) in combinatie met een geo-driekhoek (zie FiB nr. 4 pag. 16 - klik hier om te bekijken/bestellen). Gebruik bij het snijden van de mat eveneens de ruitjesliniaal – zie FiB nr. 2 pag. 63.


Verre voorouders op nieuw papier

Door Wim Kros

Met behulp van o.a. akten en aantekeningen uit kerkarchieven die op Zoekakten.nl op internet te vinden zijn, bestaat de mogelijkheid voorouders tot eeuwen terug in de tijd 'op te sporen'. Maar met een beetje geluk kan het je ook zomaar ‘in de schoot geworpen worden’. Zo kreeg ik bijna vanuit het niets en totaal onverwachts van een andere stamboomonderzoeker de gegevens van een familietak die tot circa 1550 terugging.

Hagedoorn
Natuurlijk moest ik dat ‘geluk’ wel een beetje helpen en dat ging als volgt. Mijn overgrootmoeder Helena Hagedoorn trouwde in 1880 in Den Haag met P.A.J. Kros. 




Ze kregen samen 4 kinderen en dat was zo’n beetje alles wat ik van haar wist. Tijdens het begin van mijn zoektocht zo’n 2 jaar geleden kwam ik op de site StamboomForum.nl terecht. Verolgens geklikt op het oranje gekleurde ‘wie (onder)zoekt wie’ in de tekst op het eerste scherm; daarna op het oranje ‘doorzoeken’ op het tweede scherm en vervolgens op het derde scherm mijn familienaam ingevuld en op ‘zoeken’ geklikt.



In het volgende scherm (zie hierboven links) stonden de namen van 4 andere stamboomforumgebruikers, die de naam ‘Kros’ eveneens onderzochten. (Interessant op dit scherm is ook het hoofdstukje ‘Resultaten andere sites’, maar dit terzijde). Bovenaan stond H.(Harrie) A. Hagedoorn, een naamgenoot van mijn overgrootmoeder dus. Via de StamboomForum site heb ik hem het hierbij afgedrukte berichtje (zie hierboven rechts) gestuurd en binnen 2 dagen reageerde hij. Hij bleek niet alleen net zo oud als ondergetekende en ook in Den Haag geboren te zijn, maar we hadden ook een link: mijn overgrootmoeder Helena was een zus van zijn overgrootvader Hendrik Adolf Hagedoorn. Vanaf hun vader Wilhelm Heinrich Hagedoorn (1816-1858) hadden wij dus een familietak gemeen. En omdat Harrie sl sinds 1988 aan stamboomonderzoek doet, had hij die tak al tot circa 1550 in kaart gebracht. En die kreeg ik zomaar ‘cadeau’!

Het loont dus wel degelijk de moeite via de diverse stamboomsites contact te zoeken met mensen die ook met uw familienaam bezig en/of eens ‘rond te kijken’ op (familie)sites met dezelfde familienaam als families die in uw stamboom eigen voorkomen.

Joost Hagedoorn
Een in het oog springend figuur uit dat verre verleden was Joost Hagedoorn (1602-1659), al was het alleen maar vanwege het feit dat Harrie een foto van een schilderij met Joost zijn portret in zijn bezit had. Daar moést een lay-out voor in mijn kwartierstaat-album van komen.


Lay-out 1                                                                                                                                                          Lay-out 2


Naast de vele gegevens in de vorm van data, destijds gedrukte teksten, verhalen en afbeeldingen die ik al van Harrie had gekregen, ben ik zelf op internet op gegaan naar aanvullende informatie over Joost, met name waar en hoe hij woonde, zijn welk als rentmeester en de leefomstandigheden in die tijd. Voor de meesten waren die erbarmelijk, maar Joost en zijn familie (een tweetal van zijn nazaten waren burgemeester van Deventer) waren welgesteld, hetgeen o.a. te zien is aan de kleding op het schilderij. (Lees hiervoor ook de tekst op de afgebeelde lay-outs).
Vanwege het tijdsbeeld dat ik in de lay-outs van Joost en zijn vrouw Reinere wilde neerzetten, ben ik in de toenmalige geschiedenis van Deventer, de kerk, het onderwijs en de mode gedoken. Het grappige is dan, dat zo’n gezin min of meer bij je ‘tot leven’ komt, zeker als de lay-outs voorzien worden van afbeeldingen uit die tijd in de vorm van plaatjes van schilderijen, gravures, etsen e.d., in combinatie met aanvullende teksten. Haal dat uit boeken en/of internet. Dat laatste is een bijna onuitputtelijke bron. Vindt u iets leuks, dat zich niet zomaar laat afdrukken, maak er dan een printscreen van.

Lay-out 1
Uitgangspunt van deze lay-out is de afbeelding van het schilderij met daarop de circa 23 jarige Joost Hagedoorn. Van het totaalschilderijtje (15 x 19 cm ware grootte – zie ook het op effen papier geprinte bijschrift op de rechter layout) is dat deel, waarop het hoofd staat, uitvergroot. Meteen valt de zgn. 'molensteenkraag' op, die toen in de mode was en zowel door mannen als vrouwen gedragen werd (zie de tekst onder de foto van het schilderij op de lay-out nr. 4) Om het donkere schilderij los van de ondergrond te krijgen, zijn beide afbeeldingen gemat. De donkerrode mat is ook gebruikt onder de kaart van Deventer uit circa 1600. De familie Hagedoorn woonde toen in de buurt van Bergkerk, helemaal rechts op de kaart.
Natuurlijk ontbreekt op deze eerste lay-out niet een munt (een dubbele stuiver met ‘Deventrae’ erop) uit circa 1625. Hetzelfde geldt voor de overige ‘vaste’ gegevens als de naam met jaartallen, het kwartierstaatnummer (1152), het generatie- en relatielabel en de persoonskaart met daarop de belangrijkste gegevens van Joost. Het vermelden waard hierbij is, dat er in het gezin ook toen al een ‘Helena Hagedoorn’ was, de naam uit 1880 waarmee voor mij alles begon als het om de tak Hagedoorn gaat. De pagina wordt compleet gemaakt met links onderaan eveneens een ‘basis-gegeven’: een afbeelding van het wapen van Joost.

Lay-out 2
Hiervoor is niet het effen cardstock-, maar het donkergroene dessin-papier gebruikt. Heel bewust is hier gekozen voor een zo groot mogelijke afbeelding van het gezicht op het westelijk deel van Deventer rond het begin van de 17e eeuw. In combinatie met de donkerrode mat (dit is het rood van het cardstockpapier van lay-out nr. 3) gaat nu de meeste aandacht naar de plaat van Deventer uit. En dat is precies de bedoeling, want Deventer speelt een cruciale rol in het leven van de Hagedoorns. Lees op de lay-out de bijbehorende tekst, waarin iets verteld wordt over het leven van Joost. Deze tekst is overigens geprint op een licht grijs/groen gekleurd dessinvel. Dit vel is zo groot uitgesneden, dat ook een groot deel van de afbeelding van Deventer er overheen valt. Voor de ‘rust’ in de lay-out loopt het vel aan de bovenkant van het achtergrond-dessinvel van de pagina af.
Om dezelfde reden is het tweede tekstvel (van hetzelfde dessinpapier i.v.m. de harmonie binnen de lay-out) aan de rechterkant ‘aflopend’. Om te laten zien, dat de tekst hierop bij het schooltafereel op het schilderij hoort, is het tekstvel weer zo groot uitgesneden, dat de afbeelding er grotendeels binnen valt. Dit schilderij stamt uit dezelfde periode en geeft een leuk beeld van hoe het er toen in een schoolklas voor kinderen van de gegoede burgerij aan toe ging (lees ook de tekst eronder).


Lay-out 3 en 4
Tegenover het meer ‘mannelijke groen’ van de vorige spread is hier gekozen voor het iets vrouwelijke, lila-achtige donkerrood; links het cardstockpapier, rechts het donkerste dessinvel.
Lay-out 3                                                                                                                                                          Lay-out 4



De opzet van de spread is min of meer hetzelfde: links de ‘technische gegevens’, aangevuld met een ter gelegenheid van haar overlijden geschreven (en destijds gedrukt) gedicht, dat op effen gekleurd Papicolor Original 170 grams papier is gekopieerd. Verolgens is het met het losse bijschrift eronder op donkerbruin cardstockpapier gemat. Deze donkere kleur komt weliswaar nauwelijks los van het eveneens donkere cardstockpapier, maar maakt wel één geheel van beide crèmekleurige knipsels.
De voor- en achterkant van de afbeelding van de gegraveerde huwelijkspenning (afkomstig van internet) is bewust op wit papier (200 grams) geprint, zodat ze goed los komen van het achtergrondpapier. De originele, gegraveerde tekst op de penning staat eronder uitgeprint.
Rechtsonder is nog ruimte gereserveerd voor een munt, die tijdens het leven van Reinera in omloop was, maar die nog niet in mijn bezit is.


Tweemaal dezelfde lay-out: links zijn de beeld- en tekstblokken niet gemat, rechts wel. Dat 'matten' (zie FiB nr. 2, pag. 63) is niet noodzakelijk, maar maakt de lay-out wel veel sprekender. Bovendien kan er meer 'structuur' aangebracht worden bij de diverse blokken (wat hoort bij wie?) en komen de foto's en overige afbeeldingen veel mooier 'los' van de achtergrond. 


Het dessinvel van de rechter pagina is grotendeels bedekt met gematte afbeeldingen en tekstblokken. Allemaal met dezelfde kleur (het cardstock rood van de pagina ernaast, zodat er een en harmonisch geheel ontstaat), behalve het kleine tekstblok rechts bovenaan, dat op donkerbruin gemat is.
Het gaat op deze pagina om het modebeeld uit de eerste helft van de 17e eeuw, met als uitgangspunt de molensteenkraag zoals die ook op lay-out 1 te zien is. Om die reden is het schilderij vrij groot weergegeven. Het is gemat op hetzelfde vel als waar de bijbehorende tekst op gekopieerd is, zodat beeld en tekst (probeer deze op de hier afgebeelde lay-out te lezen en neem zonodig gegevens hieruit over voor uw eigen lay-out) een eenheid vormen. Omdat de tekeningetjes daaronder bij hetzelfde verhaal horen, valt het blok van het schilderij voor en deel over het blok waarop de tekeningen staan gekopieerd. De staande dame met een extra grote molensteenkraag valt om dezelfde reden over het blok met tekeningetjes heen.
Dat het tekstblok rechtsboven op een net iets andere, donkere cardstockkleur is gemat, ligt aan het feit, dat het wel iets zegt over datgene wat we op het schilderij zien (namelijk het nuttigen van de maaltijd), maar niet bij het onderwerp ‘mode’ hoort.

Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen te vertellen en te laten zien over de periode waarin dit gezin leefde, maar dat komt later bij kwatierstaatpersonen van dezelfde (11e) generatie.


Links: de zgn. relatie-labels heeft Familie in Beeld als knipvel uitgebracht van 'vader' t/m 'oudovergrootmoeder' (klik hier om te bekijken/bestellen). In uitgave nr. 4 - maart/april/mei 2014 zit een knipvel met blanco relatie-labels voor nog verdere voorouders. Deze kunt u zelf invullen met plakletters of d.m.v. kalligrafie (zie links). In de volgende online uitgave (september) vertelt Trudie Demoed hoe u met een moderne FaberCastell stift de mooiste teksten kunt kalligraferen. 




Tenslotte nog dit...
Voordat ik de opmerking krijg, dat ik zo’n ‘interessante’ familie heb waar veel over te vertellen valt en u wellicht niet, het volgende.
Natuurlijk is het ‘mooi meegenomen’, zo’n welgestelde familie in het (verre) verleden in mijn kwartierstaat. Immers, juist van dat soort mensen is veel meer in kerk- , stads- en handelsarchieven te vinden dan van de ‘eenvoudige man’ die als arme stedeling of boer door het leven ging. De meesten van ons, ook ondergetekende, stammen af van ‘de gewone man’, zeker als het om de eerste lijn uit de 17e, 18e eeuw gaat. Meestal waren dat toen mensen van het platteland: heel gelovig, eenvoudig en arm, die niet of nauwelijks konden lezen of schrijven en waar weinig over te vertellen viel in de archieven. Om die reden is het dan ook vaak moeilijk om verder terug in de tijd te gaan dan – laten we zeggen – de 19e, maximaal 18e eeuw.
Maar toch: geef de moed niet op en ga er niet bij voorbaat vanuit, dat het alleen maar eenvoudige mensen zijn die in uw kwartierstaat voorkomen. Naarmate de generaties verder weg liggen, groeit het aantal voorouders daarin heel snel (zie FiB nr. 1 pagina 47). Zo zitten er in de elfde generatie al 1023 verschillende personen en de kans is groot dat daar ook ‘belangrijke’ mensen als een schout of schepen tussen zit, een welgestelde handelsman uit de gouden eeuw, een kerkelijk figuur of misschien zlefs wel (een aangetrouwd) iemand van adellijke afkomst en daar is vaak heel veel van bewaard gebleven. Dus dan wel niet in de eerste (uw familie)naamlijn, maar dan toch een voorouder in een andere tak van uw kwartierstaat en dat is ook leuk.

‘Zoekt en gij zult vinden’ is dus het credo. In de eerste instantie in de oude kerkarchieven, die zich veelal bij het CBG of bij de provinciale archieven bevinden. Geduld en doorzettingsvermogen zijn daarbij ‘schone zaken’, maar het is allemaal echt de moeite waard!