vrijdag 1 augustus 2014

#1: Uw idee

Door Wim Kros

In deze eerste Familie in Beeld-online al meteen een noviteit: de rubriek 'Uw idee'.
De term 'Uw idee' stamt uit de 70er jaren van de vorige eeuw en behoort daarmee met recht thuis in de categorie (familie)geschiedenis. Toendertijd was het een vaste rubriek in het vrijetijdsblad "NaVijven", waar ondergetekende nu precies 40 jaar geleden op de redactie begon als assistent-hoofdredacteur. Abonnees lieten op de Uw Idee-pagina zien wat voor mooie en originele of creatieve werkstukken ze gemaakt hadden en hoewel er zelden echt iets nieuws onder de zon is, zaten er vaak wel heel bruikbare ideeën bij.  

Door abonnees, voor abonnees dus. En bij deze gaat Familie in Beeld vanaf nu de draad weer oppakken. Aan de hand van door u doorgemailde of door de redactie zelf gemaakte foto's kunt u zich laten inspireren door A3 lay-outs en andersoortig gemaakte (home-deco) werkstukken in de familiegeschiedenissfeer, welke door mede-abonnees gemaakt zijn.



Om deze rubriek tot een succes te maken, vragen wij aan onze lezers hun mooiste en/of meest originele werk aan ons door te mailen. Hierbij zullen wij nooit tot publicatie overgaan zonder eerst met u contact gehad te hebben. Stuur uw foto's naar redactie@familieinbeeld.nl en vermeld hierbij uw naam en vooral uw telefoonnummer.



Album Trudy Bolwerk

In deze uitgave nemen we een kijkje in het 62 lay-outs tellende A3 familiekwartierstaat-album van Trudy Bolwerk-Raijmakers (68). Eigenlijk heeft zij 2 albums (met smalle rug) gemaakt: één van de familie Raijmakers en één van de familie Bolwerk. De hier in totaal 16 getoonde lay-outs zijn uit het Raijmakers-album, waarin ook de broers en zussen van de moeder van Trudy zijn verwerkt.

Bij het doorbladeren vallen een aantal dingen meteen op:
1. Trudy kan zowel heel mooie symmetrische als asymmetrische lay-outs maken, waarbij kantjes en bandjes veelal een belangrijke rol spelen.
2. Omdat Trudy al vele jaren met haar familiegeschiedenis bezig is, heeft zij het geluk gehad nog een groot aantal familieleden te kunnen interviewen, die als ze nu nog zouden leven, heel erg oud zouden zijn. Op die manier heeft zij zo ook flink wat oud fotomateriaal kunnen verzamelen. Veel van die familieverhalen, anekdotes en wetenswaardigheden heeft zij in de vorm van getypte tekst op wit papier tussen de foto's verwerkt.
3. Kopieën van geboorte- en trouwakten vind je overal terug, soms pagina's vol. Hetzelfde geldt voor de (typisch Rooms Katholieke) bidprentjes en de meer algemene overlijdenskaarten.
4. Bij geen van haar voorouders heeft Trudy zijn of haar unieke kwartierstaatnummer vermeld. Zij gaat dat nog wel doen, waardoor er aanzienlijk meer duidelijkheid in het album zal komen, juist vanwege het feit, dat de verschillende generaties niet op chronologische volgorde zijn aangebracht. Zo begint het album met de opa en oma van Trudy en eindigt het met Trudy zelf, personen uit haar generatie en haar ooms en tantes, terwijl daar tussenin haar overgroot- en betovergrootouders zitten.
5. Trudy heeft heel veel verschillende soorten letters in diverse groottes in haar album verwerkt, zowel geplakt (zelfklevend) als gestempeld.

Nu volgen de 8 spreads (= 16 A3 lay-outs) uit het album, met daaronder een aantal maak-tips en/of andere wetenswaardigheden. Door op de afbeeldingen te klikken, kunt u ze vergroten.




Het album begint met één lay-out met daarop een foto + beschrijving van de boerderij van opa en oma, meteen gevolgd door de spread hierboven. Links een goed voorbeeld van een mooie, symmetrische lay-out. Grote foto's van de gezichten van man en vrouw naast elkaar, met daarboven en er onder de 'technische gegevens' van hen, geschreven op labels van de knipvellen uit Familie in Beeld. Dit soort knipvellen zijn overigens nog steeds te bestellen - zie onze webshop. Tussen de persoonlabels heeft Trudy de 14 kinderen uitgetypt. Door deze opstelling hoeft dat slechts één keer; zou elk persoon een eigen spread hebben, dan zouden de kinderen 2x, dus zowel bij de vader als de moeder, vermeld moeten worden. Deze symmetrische man-vrouw opstelling laat Trudy steeds in haar boek terugkomen.
Op de totaalspread is goed te zien, dat Trudy ervan houdt haar foto's te matten, zodat ze beter en mooier van het achtergrondvel 'los' komen. Op de rechterpagina's zijn de foto's zelfs 2x gemat: eerst op geel cardstockpapier (smalle rand), daarna op bruin.
Om wat meer eenheid tussen beide foto's te krijgen is er een trucje uitgehaald. Op ongeveer 1/3 van boven is er op het gele dessinvel over de volle breedte van de pagina een circa 8 cm hoge strook van een ander, iets grijs/beige gekleurd dessinvel geplakt, die beide foto's visueel verbindt. Voordat ze de strook opplakte, heeft Trudy de randen met bruin gedistressd (zie FiB nr. 3 - pag. 19).
De 2 oude postzegels vullen op een leuke manier het 'gat' naast de onderste foto op en geven bovendien een bepaalde periode uit de twintigste eeuw aan.




Twee lay-outs vol met tekst. Om de eenheid met de vorige spread aan te geven ook hier de 8 cm hoge strook over het achtergrondvel van de rechter lay-out. Echt mooie pagina's zijn het door alle tekstblokken niet geworden, daarom heeft Trudy ze ook naast elkaar geplaatst. Veel informatie geven ze wel.
Overigens is dit een goed voorbeeld van hoe fijn het is om op het grote A3-formaat te werken. Een A4-vel zou al met 1 of 2 tekstblokken vol zijn. Zo zouden er minstens 5 vellen A4 nodig zijn geweest als alle tekst- en fotoblokken even groot afgebeeld zouden zijn.




Ook op bovenstaande spread veel tekstblokken in de vorm van kopieën van akten. Als ze iets kleiner (smaller) zouden zijn uitgeprint, dan hadden ze per paar niet tegen elkaar aan geplakt hoeven te worden en was er compositorisch een mooier geheel ontstaan. Dat is overigens wel het geval bij de volgende spread.




Hierboven een evenwichtige verdeling van toch veel losse elementen: 5 blokken op de linker en 6 blokken op de rechterpagina. Ook hier weer 8 cm hoge 'balken' van cardstock- (links) of dessinpapier (rechts) dat contrasteert met de achtergrondvellen. Om de heel duidelijke grens tussen de twee papieren wat te 'verzachten' heeft Trudy er op de rechter lay-out een strookje kant overheen geplakt. Hiervoor is dubbelzijdige tape of de fotolijmroller gebruikt.
De afwisseling tussen de handgeschreven en uitgetypte tekst van en door Trudy, de gedeeltelijk voorgedrukte en met de in een oud handschrift ingevulde tekst op de akten en de gefotokopieerde teksten + losse plakletters en gestempelde cijfers maken van deze spread een interessant geheel.




Een sfeervolle spread met 2 weliswaar verschillende, maar toch qua kleur (bruin) dicht bij elkaar liggende tinten cardstockpapier als achtergrond. Links is de kleur van het band prachtig en harmonisch aan de achtergrond aangepast, rechts contrasteert het wit van het kant juist heel mooi met het donkerbruine vel papier. Bovendien refereert het kant aan de glasgordijnen voor de ramen van de boerderij waarin overgrootmoeder en -vader woonden. Overgrootmoeder had een echt beroep: dienstmeid, en dat was redelijk uniek voor op het platteland, waar de vrouwen veelal met de kinderen bij zich (zie afbeelding) op het land werkten.




Op de linker lay-out 5 tekstblokken die eigenlijk te veel over elkaar heen geplakt zijn, waardoor er min of meer één witte massa ontstaat. Dit had gedeeltelijk voorkomen kunnen worden, door de akten op verschillende, lichtgekleurde tinten papier uit te printen. Een andere mogelijkheid was 'matten' geweest - zie FiB nr. 2 pagina 63.
Rechts weer een mooi voorbeeld van symmetrie. Klein detail: let op de geborduurde 'streep' onder de foto's. Hiervoor zijn eerst in een rechte lijn gaatjes in het dessinvel geprikt, waarna de bruine draad splijtzijde er doorheen geborduurd is.
De postzegels refereren aan een bepaalde periode in het leven van de grootouders.




Links een tante en oom van Trudy, rechts haar ouders, die met hun tweeën op één lay-out zijn geplakt. Alleen de gegevens van de vader + hun kinderen staan geschreven op een persoonslabel uit Familie in Beeld. Een tweede label, namelijk dat van de moeder, was niet nodig, omdat haar gegevens op het kopie van hun trouwboekje staan.
Let op de ook hier terugkerende, 8 cm hoge balk over de volle breedte van de lay-out. In dit geval staan de namen met losse plakletters erop geplakt, terwijl de jaartallen gestempeld zijn.




Op de rechter pagina hierboven is duidelijk te zien, dat een 'randje' rondom een tekstblok wat meer 'diepte en spanning' aan de lay-out geeft dan wanneer alle blokken zo maar over en/of tegen elkaar aan geplakt zijn. De 'gaten' tussen de diverse blokken zijn heel mooi opgevuld met (gedeeltelijk uitgeknipte stukken) band en kant. De lichte kleuren van de achtergrond dessinvellen zorgen voor een harmonisch geheel.




Trudy heeft al haar foto's, documenten en overig 'papierwerk' met de fotolijmroller op A3-Familie in Beeld dessin - (A t/m N - klik hier om te bekijken/bestellen) en cardstockvellen geplakt. Hierboven een detail van de verschillende soorten zelfklevende letters die zij op haar lay-outs verwerkt heeft. De letters (of 'letterblokjes') zijn afkomstig van zgn. alfabetvellen, die in scrapbookwinkels te koop zijn. Ook voor kant en band kunt u daar veelal terecht.