Oude,
handgeschreven documenten zijn soms ware kunstwerkjes. Dat komt niet
alleen vanwege het feit dat ze met een pen (of veer) en inkt
geschreven zijn, maar ook en vooral omdat dat de mensen toen de tijd
namen om duidelijk en mooi te schrijven.
Schrijven was destijds een
vak, een kunde en als je, zoals de meeste mensen destijds, zelf niet
kon schrijven, dan huurde je een 'schrijver' in.
Voor
extra mooi schrijfwerk moest je bij de schoonschrijver of kalligraaf
zijn. Dat kalligraferen was - en is - een kunst op zich, waar niet
alleen kunde en kennis bij kwam kijken, maar ook speciale pennen,
inkten e.d. De komst van de (vilt)stift heeft veel veranderd en
tegenwoordig kun je kalligraferen op zowel de 'ouderwetse' manier,
dus met een echte (vul)pen, als met een stift en dat laatste gaat
aanzienlijk makkelijker.
Faber-Castell,
bekend om zijn hoogstaande kwaliteit als het om schrijfinstrumenten
gaat, heeft een speciale serie kalligrafie-stiften ontwikkeld. De
zgn. 'PITT artist pen Calligraphy' is watervast en schrijft prima op
bijna iedere ondergond, dit in tegenstelling tot sommige andere
merken. De PITT artist pennen hebben een brede, beitelvormige punt
van 2,5 mm breed, die ook na langer gebruik zijn vorm en hardheid
blijft behouden.
Ideaal
dus om in het kwartierstaat- of familiegeschiedenisalbum te gebruiken
als het gaat om het schrijven van namen, jaartallen, 'koppen',
etiketten e.d. Met zo'n gekalligrafeerde tekst zit je meteen in de
juiste sfeer. Faber-Castell brengt de stiften naast het 2,5 mm brede,
zwarte exemplaar in 2 andere kleuren uit: (licht)walnut brown en
magenta. Leuk ter afwisseling en soms heel mooi bij nostalgisch
gekleurd papier, maar zwart zal toch het meest gebruikt worden.
In
dit artikel legt Trudie Demoed stap voor stap uit hoe u met deze
viltstiften indrukwekkende resultaten kunt bereiken. Het is zeker de
moeite waard het zelf eens te proberen, want het oogt natuurlijk
geweldig, zo'n mooie, zelfgeschreven tekst!
Werkwijze
Kalligrafie
betekent letterlijk 'mooi' (of 'schoon') schrijven. Doordat de stift een
brede punt heeft, ontstaat vanzelf een afwisseling in dikke en dunne
streken. Hoewel… vanzelf is iets te optimistisch. Het vergt wel wat
oefening, zeker wanneer u nog nooit gekalligrafeerd heeft. Maar ook
in dit geval geldt: oefening baart kunst en het is bij de
familiegeschiedenishobby meer dan de moeite waard er enige handigheid
in te krijgen.
Belangrijk
De
eerste en zeker de belangrijkste regel is meteen ook de moeilijkste:
u moet uzelf aanleren de punt van de pen altijd in een bepaalde
richting te houden. Dit noemen we de penstand en die wordt aangeduid
in graden.
We
kiezen een penstand van 30 graden. Op de klok is dat een lijn die
loopt van de acht naar de twee.
Als
hulpmiddel is een wijzerplaat afgebeld. Print deze uit, knip hem op
de aangegeven lijnen in en steek hem boven op uw (oefen)schrijfblad.
Zet
de punt van de pen nu op de lijn in de aangegeven richting. Zonder
die richting te veranderen, wordt de pen verplaatst naar de
schrijflijn en trekt u enkele dunne lijntjes parallel aan de lijn op
de wijzerplaat.
In
het begin vergelijkt u bij iedere letter de penstand met de lijn op
uw wijzerplaat, want de techniek van de vaste penstand moet u zich
echt eigen maken.
Vervolgens
maakt u, zonder de pen te draaien, de letter i af. Als dat lukt,
probeert u vervolgens de o.
De
o wordt in twee streken geschreven. De reden daarvoor is dat het met
een brede penpunt niet verstandig is de pen van u af te duwen.
Penstreken worden altijd naar je toe getrokken, zo houdt u controle
over de beweging.
Het
is even wennen, daarom staat bij iedere letter de volgorde van
penstreken aangegeven.
Grootte
Het
volgende belangrijke punt is de grootte van de letters. Hier geldt:
hoe breder de punt van de pen, hoe groter de letter die ermee
geschreven wordt.
Bij
de stiften van FaberCastell maken we de rompletters niet kleiner dan
6 mm en niet hoger dan 10 mm. Zwart is in 2,5mm. Verkrijgbaar en
walnut brown en magenta in 2mm. Toen ik kleinere letters wilde
schrijven, heb ik voorzichtig met scherp afbreekmesje de punt wat
smaller gemaakt en met succes! Maak in dit geval gebruik van een
nieuw mesje, dus breek het oude er vanaf.
Het
is verstandig om rompletters (dat zijn de a, c, e, i, m, n, o, r, s, u, v, w, x en z) niet groter (hoger) dan 3 à 4 keer de breedte van de penpunt
te maken. De lus-, stok- en staartletters komen daar boven en onder
uit. U meet dat zoals de foto hiernaast laat zien.
Eenheid
Nu
we de lettergrootte weten en de penstand goed geoefend hebben, komen
we bij het derde punt: Eenheid
van schrift in een stuk tekst.
Een
stukje genealogie kan dat verduidelijken. Het alfabet kun je zien als
een grote familie. De i is de vader van het stel. Deze letter bepaalt
de hoogte van de rompletters. De o is de moeder, zij geeft de 25
letterkinderen hun vorm en breedte. Dat betekent, dat alle letters
van het alfabet moeten lijken op de o wat betreft vorm en breedte en
op de i voor hun hoogte.
Sommige
letters lijken op de vader: de j en de l. Andere lijken erg op de o:
de c en de e.
Voor
alle letters geldt dat ze bestaan uit een stukje i en een stukje o,
daarnaast hebben ze ook een specifiek eigen vorm. En natuurlijk zijn
er ook hier de buitenbeentjes, wat dacht u van de k, v,w,x en z? Net
een mensenfamilie, toch?
Oefen
het woord(en) eerst op een kladje. Bepaal de lengte ervan en zorg
dat het midden van het woord samenvalt met het midden van de
beschikbare ruimte.
|
Alfabet
U
vindt hierbij een voorbeeldletters, uitgaande van de i en de o,
waarbij de volgorde van de pennenstreken is weergegeven. Hoofdletters
kunt u beter niet te groot maken, ongeveer tweederde van de
rompletters eronder of erboven is groot genoeg.
Cijfers
mogen zo groot als de hoofdletters geschreven worden. U kunt ook de
grootte van de rompletters aanhouden.
Wanneer
u de letters klein maakt, is het verstandig ze rond te schrijven;
maakt u lange letters, dan mogen ze ovaal van vorm zijn.
Natuurlijk
trekt u voor het schrijven met dun potlood zorgvuldig lijntjes,
inclusief de spoorlijntjes voor de hoogte.
Kalligrafie op A3 postervellen
Naast het schrijven van de benamingen van (verre) voorouders op de relatie-labels komen de gekalligrafeerde teksten/woorden/cijfers ook heel mooi uit op de A3 postervellen. Het gaat hier wel uitsluitend om de belangrijke, groot geschreven woorden. Op de in te vullen stippellijntjes schrijft u de tekst met de ‘gewone’ Schneider Xpress documentenpen, die een duidelijke en scherpe schrijfdikte van 0,8 cm heeft.
Kalligrafie op A3 postervellen
Naast het schrijven van de benamingen van (verre) voorouders op de relatie-labels komen de gekalligrafeerde teksten/woorden/cijfers ook heel mooi uit op de A3 postervellen. Het gaat hier wel uitsluitend om de belangrijke, groot geschreven woorden. Op de in te vullen stippellijntjes schrijft u de tekst met de ‘gewone’ Schneider Xpress documentenpen, die een duidelijke en scherpe schrijfdikte van 0,8 cm heeft.
De
kalligrafiestiften, knipvellen met relatielabels en A3 postervellen uit dit artikel zijn allemaal verkrijgbaar in Creatief Centrum Heesch en in onze
webwinkel.
Klik hier om de kalligrafiestiften te bekijken/bestellen.
Klik hier om de knipvellen te bekijken/bestellen.
Klik hier om de kalligrafiestiften te bekijken/bestellen.
Klik hier om de knipvellen te bekijken/bestellen.