zondag 23 november 2014

#3: Benaming op het relatie-label

In de eerste 3 fysieke uitgaven van Familie in Beeld zitten knipvellen met daarop de benamingen van de voorouders in relatie tot de proband t/m de 8ste generatie. Per generatie verdubbelt steeds het aantal voorouders. Op het laatste knipvel in uitgave 3 zit bijvoorbeeld 4x het label ‘oudovergrootvader’ en 4x ‘oudovergrootmoeder’. In werkelijkheid heeft iedereen 128 oudovergrootouders. Dat dus betekent 120 labels te kort in het geval dat u de lay-outs van alle 128 oudovergrootouders zou willen (kunnen) maken. 


Dat zal niet het geval zijn, maar als u meer dan 2x4=8 exemplaren van, deze labels zou moeten hebben, dan is het betreffende knipvel bij (en alle andere) Familie in Beeld altijd na te bestellen.

Een andere mogelijkheid is de knipvellen met blanco labels te gebruiken en die in te vullen met de betreffende relatie-benaming. Dat kunt u met gewone , handgeschreven blokletters doen, met plak- of afwrijfletters, of – en na het lezen van het voorgaande artikel is dat dé aangewezen weg – met gekalligrafeerde letters.
Bij voorouders ver terug in het verleden rijst dan wel de vraag hoe de juiste relatie-benaming van hem of van haar is.
Om die reden geven we hier het overzicht van benamingen t/m de 50ste generatie, welke u zelf nog verder terug het verleden in kunt uitwerken.
Hierbij komt na de proband (= nr. 1 in de kwartierstaat) steeds het groepje van 4 opeenvolgende generaties terug (ouders – grootouders – overgrootouders – betovergrootoudrers) en steeds met een ander woord ervoor: oud – stam – stamoud – edel – edeloud en vervolgens deze reeks opnieuw met het woord ‘voor’ ervoor. Voor de duidelijkheid hebben wij in het overzicht streepjes tussen de opeenvolgende woorden gezet, maar in werkelijkheid horen die daar niet tussen.





Links in het overzicht staan de generaties, helemaal rechts het totaal aantal voorouders t/m een bepaalde generatie. Het gaat hier om het maximaal mogelijke aantal voorouders. In werkelijkheid zal dat aantal (veel) lager zijn, omdat het, zeker naarmate je verder terug het verleden in gaat, steeds vaker voor komt, dat mensen dezelfde voorouders hebben. Dat geldt zeker ook in kleine, hechte gemeenschappen. Neem die totaal aantallen dus met een (flink) korreltje zout.

Overigens is het moeilijk te zeggen welke generatie van een bepaalde familietak precies wanneer leefde. Dat hangt mede af van het feit hoe ‘vruchtbaar’ de familie was. Bij de ene familie zitten er 3 tot 4 generaties in één eeuw, maar bij een andere kunnen het er 5 zijn. Daarom is het belangrijk, dat op de ‘technische’ lay-out (dus de linker pagina) niet alleen de jaartallen van geboorte en overlijden groot staan afgebeeld, maar ook tot welke generatie de persoon behoort.



Gekalligrafeerde tekst toegepast op een blanco relatielabel. Omdat de letters van 'oudgrootvader' op één regel wat aan de kleine kant zouden worden, is hier gekozen voor een afkorting. De penpunt is hier iets smaller gesneden.
Mocht u niet in het bezit zijn van cijferstempels, dan lenen de jaartallen zich ook uitstekend om gekalligrafeerd te worden. Omdat de cijfers vrij groot zijn, kunt u de standaardbreedte van de penpunt (2,5 mm) gebruiken.

Het witte pijltje, dat naar Maximiliaans geboorteplaats Axel wijst, komt van het setje Pickup plakcijfers 20 mm wit.

De plaatjes, die deze lay-out niet alleen harmonieus, maar ook interessant maken, zijn van internet geplukt. Google op de plaatsnaam naar uw keuze, met het gewenste jaartal en klik op 'afbeeldingen'. Google ook op 'historische kaarten' met dezelfde plaatsnaam en jaartal.

Ondanks een flink verschil in grootte is er een mooi 'evenwicht' tussen de 3 kleine elementen (generatielabel + relatielabel + munthouder) enerzijds en de grote afbeeldingen (kaart Zeeuws Vlaanderen + beide plaatjes van het stadje Axel) anderzijds.
De persoonslabel met alle 'technische' persoonsgegevens is niet alleen per definitie het belangrijkste op zo'n eerste lay-out (want er volgen er nog meer over deze persoon), maar straalt dit ook uit, o.a. door het contrast in kleur met de achtergrond.
Let op: de dubbele mat (groen en zwart) van het plaatje rechts onder, waardoor het beter van het achtergrondvel 'los' komt en er meer aandacht naar toe gaat.